DSBTheMovie gezien? Geef hier je recensie!



Filed under : Opdrachten

Als jij DSBTheMovie hebt gezien, willen we graag horen wat je er van vond.

Op die manier weten anderen wat ze kunnen verwachten.

23 Responses to “DSBTheMovie gezien? Geef hier je recensie!”

  1. Sandra says:

    Het was een leuke uitdaging om aan dit project DSBtheMovie te mogen deelnemen.
    Zelf heb ik 3 scenes toebedeeld gekregen die ik geregisseerd heb, waarvan 1 scene in geacteerd.
    Via twitter heb ik groep Faïsament kunnen samenstellen. We kenden elkaar helemaal niet en toen we elkaar voor het eerst ontmoeten was op de dag dat we scenes gingen opnemen.
    De eerste opnamedag hebben we 2 scenes opgenomen. Het was een hele gezellige groep. Iedereen kon goed met elkaar overweg. We hebben natuurlijk ook veel gelachen!!!
    We waren begonnen om 11.00 uur en rond 15.45 uur waren we klaar met de opnames.
    Thuis heb ik de voormontage gedaan. De eindmontage werd gedaan door een professionele cameraman.

    29 mei 2010 was de première van de hele film DSBtheMovie. Het was super leuk om de complete film te zien met de complete verhaallijn. Er zaten leuke lachwekkende scenes in. Ook was het leuk om te zien dat een zwart-wit tv ineens in kleur nieuwsbericht weergaf. En zo zaten er nog meer van die leuke dingen in verwerkt. Als je deze film vaker gaat zien, dan ontdek je steeds meer.
    De overgangen in de film waren heel mooi verwerkt. Desondanks dat 1 karakter door meerdere personen werkt geacteerd maar herkenbaar door de vaste eisen van de kleding, werkte dit absoluut niet storend. Zoals bijvoorbeeld Dirk Scheringa: rode stropdas met een zwart pak; Iris Kivit: zwarte coltrui met blauwe jeans. Er werd tussen de scenes door duidelijk weergegeven waarover het ging en waar dit plaats vond.

    Jan Willem Alphenaar heeft duidelijk geschiedenis geschreven met deze eerste crowdsourcing film.
    Fantastisch idee die ongelofelijk goed is uitgekomen op het witte doek.
    Mede dankzij alle vrijwilligers die hieraan hebben meegewerkt, en allen met veel plezier en volle overtuiging.

    Ook was het fantastisch om te zien (en ook toevallig) dat ‘Wouter Bos’ thuis werd bezocht door ‘Dirk Scheringa’. ‘Wouter Bos’ was omringd met zijn baby in de armen en zijn andere kinderen op de grond spelend. Achteraf is dit wel lachen, omdat Wouter Bos zich heeft terug getrokken uit het politiek en voor zijn gezin heeft gekozen.

    En zo zitten er nog zoveel leuke scenes in deze DSBtheMovie. Ga gauw kijken, want het is zeker de moeite waard.

    Alle lof aan Jan Willem Alphenaar en aan alle vrijwilligers die DSBtheMovie hebben gewerkt.

  2. DSB the Movie is een cultuuruiting in concept en uitvoering en past daardoor in deze tijd van verandering. De film verdient een plekje in de geschiedenislessen van de toekomst, doordat het de ervaringen en emoties van de gewone man en vrouw tijdens crisisperiode goed laat zien. Niet alleen de kennis en gevoelens die zichtbaar zijn in de film zelf spelen een rol, maar ook die van de acteurs en alle andere betrokkenen, die een grote of kleine bijdrage geleverd hebben aan de ontwikkeling van het gehele project.

    Een film die je gezien moet hebben!

  3. DSB the movie is meer dan alleen een film.

    En dit was ook merkbaar tijdens de première. Naast dat DSB the movie een genuanceerd verhaal levert over de neergang van de bank met de daarbij behorende leed, laat de film als project ook zien waar mensen toe in staat zijn wanneer zij bij elkaar komen met een gezamenlijke doel. Nog nooit eerder vertoont dan op 29 mei 2010…

    Een door crowdsourcing tot stand gekomen film zonder enig budget…

    Maar wel met veel gepassioneerde mensen die het tot stand hebben gebracht (meer dan 400 maar liefst). Zelf heb ik verschillende taken en rollen mogen invullen van gladde verkoper tot ambtenaar en van cameraman tot regisseur. Veel ervaringen, veel leringen maar vooral veel lol en nieuwe mensen mogen leren kennen.

    Ook de première was bijzonder. Veel mensen uit de verschillende groepen die hebben meegewerkt aan de film waren aanwezig. Je kende elkaar van de korte stukjes film waar men op kon stemmen. En met een rode loper, pers, een limo en uiteraard champagne die door verschillende mensen is geregeld (zonder budget)was het een heuse première. De juiste setting was gemaakt. Op naar de vertoning van de film. Is het een begrijpbaar geheel geworden? Is het een spannende, leuke film geworden die je raakt?

    Ik kan alleen maar antwoorden met: ja, ja, ja en ja. Waarom? Omdat door de manier van de verschillende personages neer te zetten en de overgangen naar de verschillende scenes de begrijpbaarheid goed is. Verder heb je door de drie verhaallijnen die er in DSB the movie zitten een film die spannend en leuk is en je tegelijkertijd ook kunnen raken.

    Is het een aanrader? Als je wilt weten hoe de DSB affaire wellicht heeft plaatsgevonden, ja. Maar als je benieuwd bent naar het resultaat van 400 vrijwillige (amateurs) die via crowdsourcing een film hebben weten neer te zetten, dan zeker.

  4. Henk Hogeweg says:

    Afgelopen zaterdag heb ik de 3e premièrevoorstelling in filmhuis Broet in Eindhoven gezien. De totstandkoming had ik al uitgebreid gevolgd en de nieuwsgierigheid naar de definitieve versie was enorm.
    Het was maar heel even wennen aan het idee dat je de karakters volgt op basis van hun rol en kleding in plaats van via het gezicht van de acteur. De verhaallijnen waren daarmee duidelijk. De kijker dient ook goed om de spelers heen te kijken. Er zijn heel subtiele attributen in de scenes gebruikt, bijvoorbeeld het woord AJAX op een wit computerscherm in het kantoor van AZ-sponsor DSB.
    De scene met het bezoek van Dirk Scheringa thuis bij Wouter Bos is hilarisch. De kinderen in die scene spelen fantastisch mee. De ‘oude’ uitvoering van Dirk Scheringa is werkelijk uitstekend. Wat een prachtig talent.

    Het is nog steeds een aangrijpend verhaal, de crisis is ook nog lang niet opgelost, al willen we dat wel soms denken. Vanmorgen las ik in de krant nog een bericht, dat Zalm verwacht dat ABN AMRO de 30 miljard krediethulp vermoedelijk niet gaat terugbetalen. Ik ben benieuwd of ik ook met zo’n boodschap bij mijn hypotheekverstrekker aan kan komen. Of neem de financiële hulp van €2,5 miljoen van de gemeente Tilburg aan voetbalclub Willem II. Huurverlaging is de smoes, Willem II betaalde teveel huur. Veel Tilburgse huurders zullen zich afvragen of zij daar ook voor in aanmerking kunnen komen. “Het was een duivelse beslissing, zo moeilijk”, zei de wethouder op de radio. Het IS een duivelse beslissing! Hoe haal je het als gemeentebestuur in je hoofd als je op alle fronten fors moet bezuinigen om de ondersteuning in de kredietcrisis te financieren. De woede over zoveel graaizucht, maar ook over de moraal achter de enorme hebzucht die in ons is geslopen is groot, ook na het zien van de film.

    Als organisatiekundige ben ik daarnaast natuurlijk zeer geïnteresseerd in ‘The Making Of’ DSB The Movie. De door Jan Willem Alphenaar en zijn vrienden gehanteerde organiseerprincipes zijn wellicht een grotere toekomst rijk dan de film zelf. Als je in een diensteneconomie als Nederland woont, dan raak je er aan gewend, dat je werkelijk voor alle dienstverlening, ook die voorheen heel gewoon was onderling, moet betalen. Met het ‘crowd sourcing’ concept van DSB The Movie is dat doorbroken. Hier zijn belangrijke lessen te leren van Jan Willen Alphenaar, want kennelijk heeft deze aanpak vele mensen intrinsiek gemotiveerd om bij te dragen aan het project. En wel om niets!!
    Echte bankiers hebben daarom natuurlijk niet meegedaan. Die tellen voortdurend hun centen, iedere dag weer, tegen een nieuwe dagkoers. Zij snappen het verdienmodel niet van ‘crowd sourcing’. Daar zit hem misschien ook wel de crux. ‘Crowd sourcing’ werkt vanuit een andere moraal. In plaats de moraal van de individuele hebzucht telt de moraal van het beste vóór het geheel. En dat er zo veel mensen onbezoldigd hebben bijgedragen stemt mij hoopvol. Kennelijk zit er nog voldoende moreel besef in ons om dit soort zinvolle samenwerkingen te ontwikkelen. Het lijkt mij goed als we dat besef verder aanwakkeren.

    Henk Hogeweg is OrganisatieAnarchist bij DeLimes I nieuw Rijnlands organiseren (www.delimes.nl) en organiseert 4 vertoningen in alle windstreken van het land. Op 11 juni is de eerste vertoning in Zwammerdam. Meldt u aan via secretariaat@delimes.nl
    Twitter: @henkhogeweg
    Blog: Mind of an Anarchist http://henkhogeweg.wordpress.com

  5. Erg leuk dat we bij de première aanwezig mochten zijn. Geweldig project. Het verzinnen is tot daar en toe, maar het dan ook nog uitvoeren. Gaaf dat een dergelijk project ook daadwerkelijk is uitgevoerd met een heel leuk resultaat als gevolg. De film is onderhoudend, informatief en op sommige momenten humoristisch. Kortom; een resultaat waar De initiators trots op mogen zijn!

  6. Tamara Huffmeijer says:

    DSB The Movie…. de manier waarop deze film tot stand is gekomen heeft enorm mijn interesse gewekt. Vanuit de gemeentelijke overheid is crowdsourcing een vorm van participatie waar wij als gemeente gebruik van kunnen maken. De presentatie die Jan Willem Alphenaar gaf over de making of…. die manier waarop iets tot stand komt heeft erg veel indruk op me gemaakt, het heeft me geinspireerd om ermee aan de slag te gaan en me verder te verdiepen in het crowdsourcen bij de overheid.

    Dit crowdsourceproject is gewoon een knap staaltje; het is zo uniek en nog nooit eerder vertoond. Geweldig hoe zo’n samenwerking tot stand kan komen en dat allemaal zonder budget. Kijkend naar het resultaat, zijn er wel een aantal puntjes die voor verbetering vatbaar zijn. Ondanks dat voorafgaand aan iedere scene werd aangegeven om welke verhaallijn het ging, was het toch moeilijk de rode draad te blijven volgen vanwege al die verschillende personages. De film was ook wat kaal, je mist de achtergrondmuziek die de sfeer tijdens zo’n scene enorm kan versterken.

    Al met al, wel een film die je gezien moet hebben!!
    Op naar het volgende crowdsourceproject.

  7. Het is een goed gebruik dat de slager zijn eigen vlees niet keurt. Een recensie schrijven over een film waarin jezelf actreutelt, en trouwens mijn vier jarige dochter ook, hoort eigenlijk niet. Toch is er een goede reden om de pen in het inkt te dopen.

    De grote verdienste van DSB The Movie zit niet in het acteerwerk, noch in de regie of in het script. De wijze waarop deze film tot stand is gekomen is volstrekt uniek. Het is een waanzinnig idee van één man om zonder budget een film te maken. Theo van Gogh schreef filmgeschiedenis met efficiënte draaidagen en low budget films, Jan Willem Alphenaar voegt daar een nieuw hoofdstuk aan toe: de no budget film. Via de social media – twitter, hives, linkedin en youtube – ventte hij zijn idee uit. De traditionele media pakten het gretig op en vrijwilligers stroomden toe. IJdelheid, nieuwsgierigheid, zucht naar avontuur, wie zal het zeggen?

    Feit is dat er in een periode van zeven maanden 480 mensen hun schouders onder dit project hebben gezet en dat de film op 29 mei jl. in première is gegaan. Vier sterren in de Volkskrant. De triomf van het idee. De hele aanpak en de diversiteit van mensen levert bovendien een interessante film op. Het script werd in scènes opgedeeld en simultaan zijn groepjes mensen met twee a drie scènes aan de slag gegaan. Het was net echt; audities, visagisten, camera- en geluidmensen, locatie spotters, regisseurs en acteurs. De bevlogenheid was voelbaar en er heerste een competitieve sfeer. Alle scènes werden meerdere malen gemaakt en het publiek kon de besten via een internetstemming aanwijzen. Er was dus een gerede kans dat jouw inbreng uiteindelijk niet in de film zou komen. Zodoende lag de focus van de regisseurs niet bij het eindresultaat, het totale script was ook niet ter inzage, maar op de vraag hoe ze de internetstemming zouden overleven. De situaties en teksten lagen vast, maar er zijn natuurlijk talloze wijzen om hier een invulling aan te geven.
    In mijn groep, onder de bezielende leiding van Marc de Hond, werd gekozen voor filmische kwinkslagen. Zo zien we in de nachtwakerscène op het bewakingsscherm van de bank een ongescripte inbreker zijn slag slaan. Dirk Scheringa wordt, zoals hij het zelf ziet, beroofd. In een andere scene zien we Wouter Bos die op het ministerie op zijn kinderen past. Op de achtergrond staat een foto van Job Cohen. Stille verwijzingen naar een toekomst die wij inmiddels kennen. Andere groepen hadden andere strategieën, van ingetogen beelden tot een enkeling die zich overschreeuwde, en ook zij kwamen door. Zo is de film een aaneenrijging van kleine miniatuurtjes, hinkend op meerdere gedachten en daardoor wordt de film gelaagd en telkens verrassend.

    Het vergt enige aandacht en welwillendheid van de kijker, hier en daar iets te veel, maar al met al is het een film die zeer de moeite waard is. Er is, hoe dan ook, een stukje filmgeschiedenis geschreven.
    Binnenkort is DSB The Movie gratis te zien op internet en mogelijk ook bij RTL. Als u een klein uurtje over heeft zou ik zeggen: popcorn halen en laat u door 480 bevlogen tijdgenoten verrassen.

  8. Jurjen de Lange says:

    DSB The Movie, want een hilarisch avontuur.. Op een dag werd ik via Twitter benaderd met de simpele vraag: Wil jij meewerken aan een film over de ondergang van de DSB bank? De eerste film die door crowdsourcing tot stand zal komen? Enkel vanuit nieuwsgierigheid heb ik direct “ja” gezegd en een paar dagen later stond ik vanuit Amsterdam in Eindhoven opnames te draaien! En wat hebben we gelachen! Meesterlijk!

    Niet wetende hoe de verschillende scenes aan elkaar gekoppeld zouden worden en wat het complete script was, zat ik afgelopen zaterdag vol verwachting bij de première en de film heeft mijn verwachtingen ver overtroffen! Niet alleen qua productie, montage en verhaallijn, maar ook door het feit dat dit project, ontstaan door een gedachte in de file, door deze groep is gemaakt tot deze film is briljant!
    Van alle subtiele details tot de vrijheid van Rambo&Rambo achtige scenes maakt dit echt tot een stukje geschiedenis en een film die je gewoon gezien moet hebben omdat dit het startschot is van een nieuw tijdperk, een nieuwe wereld vol onbegrensde mogelijkheden.

    Het was een feest en een grote eer om hier aan mee te mogen doen. Met een hele dikke vette pluim en chapeau voor alle betrokkenen! Gaat dat zien gaat dat zien!

  9. Wat een geweldig mooi project om aan mee te werken! Geweldig om die interactie tussen mensen in dit proces te zien ontstaan!

    Ons groepje Twitcast040 is werkelijk uit Twitter-contact gegroeid: een vijftal mannen die elkaar alleen via Twitter kenden, hebben via Twitter een kantoor als locatie gezocht en gevonden… En vervolgens ook nog eens online via mail en Google Wave de benodigde props en kleding bij elkaar geregeld. Op een koude februari zondagochtend zagen we elkaar voor het eerst in dat kantoor (dat op zondag niet verwarmd werd)… En hebben we met veel lol heel hard gewerkt. Geweldig dat dit kan en ook gebeurt is. We hebben nog steeds contact (via Twitter en irl).

    Via Jan Willem Alphenaar heb ik veel van het maak- en ontstaanproces van dichtbij mogen zien / meemaken; dank je wel dat ik nu vanuit inside beter snap hoe het werkt.

    In mijn werk als trainer/coach en in mijn vrije tijd ben ik altijd bezig met vele vormen van participatie; van ondernemingsraden tot verenigingen van eigenaren. In dat rijtje past het inzetten als social media perfect om die participatie nog beter te laten ontstaan en ‘de mens’ nog beter tot zijn recht te laten komen. Puur vanuit ‘beroeps-deformatie’ was het geweldig om mee te maken…

    http://twitter.com/@CoachSander
    http://www.CoachSander.nl

  10. Tim Vergeer says:

    Op zaterdag 29 mei ploegde ik met mijn fiets door het bouwlandschap wat hier in Eindhoven Strijp-S wordt genoemd. Vroeger was het een van de belangrijkste industrieterreinen van Philips en dus Nederland. In de toekomst moet het een gebied worden waar wederom Eindhoven laat zien Leading in Technology & Design te zijn, waar innovatie hoogtij viert, een gebied waar Eindhovenaren trots op zijn en graag willen werken en recreëren.

    Tot die tijd is het voornamelijk een bouwterrein. Er wordt hard gewerkt om de toekomstdromen te realiseren, maar tot het moment U, waarop Strijp-S de parel van Eindhoven is, is het in het kort gezegd een puinhoop, maar met veel historie, sfeer en gevoel. Het is dan ook niet toevallig dat juist hier de première is van de film DSB The Movie, in filmhuis Broet.

    DSB The Movie is een film over de ondergang van de DSB Bank, ooit begonnen als een idee in het brein van Jan-Willem Alphenaar, maar daarna belichaamd door het volk, oftewel ruim 400 vrijwilligers die als acteur, regisseur, cameraman of in een andere rol hard hebben gewerkt om deze film te maken. DSB The Movie is namelijk geen reguliere film, waarbij van het begin tot het eind door dezelfde bezoldigde poppetjes dezelfde rollen worden vervuld. DSB The Movie is een film die via crowdsourcing, inzet van social media, tot stand is gekomen. Het script is tot stand gekomen op basis van waarvertelde verhalen van betrokkenen, waarna in feite iedereen losse scenes kon gaan verfilmen. Zo kon het gebeuren dat meerdere teams dezelfde scene verfilmden, op basis van hetzelfde script, maar met andere interpretaties, waarna bezoekers via de voor dit project opgezette website konden stemmen. Aangezien ieder team ook andere acteurs betekend en er dus ook meerdere acteurs voor dezelfde rol gekozen konden worden waren er afspraken gemaakt over hoe continuiteit te bewaren. Zo heeft Dirk Scheringa, door welke acteur hij ook wordt gespeeld, altijd een rode stropdas aan.

    Afgelopen zaterdag was dus de première van deze film. Ik was van tevoren op veel dingen voorbereid, van een aaneenschakeling van youtube-filmpjes, tot bijvoorbeeld een film als Clerks, die ook met een minimaal budget gemaakt is. De ontvangst was zeer aangenaam, nadat ik filmhuis Broet eenmaal had gevonden, door sponsor was een ruime hoeveelheid bubbels aangeleverd. Eenmaal in de filmzaal werd nog een kort praatje gehouden door de man met het idee, waarna de film kon beginnen. En ik heb een uur lang genoten.

    De verscheidenheid aan regisseurs, cameramensen en acteurs zorgde voor een zeer verfrissend resultaat. Uiteraard is te zien dat het een film betrof zonder budget, de belichting is lang niet altijd optimaal en de acteurs komen soms houterig over. Desondanks is het een pareltje geworden, onderhoudend, met op de juiste momenten humor en overheersend een kritisch verhaal. Ook een pareltje is de vertolking van Dirk Scheringa door Jan Winter, voormalig restauranthouder met toneelopleiding, die heel goed het ongeloof van Dirk Scheringa speelt, ongeloof over het onrecht wat hem in zijn ogen aangedaan wordt.

    DSB The Movie is een film die je zeker moet gaan zien. Niet alleen omdat het een zeer vermakelijke film is die een neutraal beeld geeft van de laatste dagen van de DSB Bank, maar ook omdat deze film uniek is door de opzet. Gezien het resultaat moet het raar lopen als we in de toekomst niet meer van dit soort films gaan zien. En dat is mischien wel het grootste belang van deze film, namelijk dat het bewijst dat het mogelijk is om op deze manier films te maken. En dan neem je de schoonheidsfoutjes voor lief.

    En wie weet kijken we over een aantal jaar naar deze film zoals we nu kijken naar de sciencefiction films uit de jaren ’50 en ’60, qua uitvoering achterhaald maar de basis voor alle films die daarna volgden.

  11. Het is zelden dat een acteur onbevooroordeeld genoeg is om een recensie te geven over de film waarin hij zelf meespeelt. Toch kan dat in dit geval heel goed, omdat naast mij nog meer dan tien anderen dezelfde rol vervulden.

    Het leuke is ook dat ik zelf dus maar een heel klein fragment van de film had meegemaakt en meegekregen, en nu tijdens de première voor het eerst het grotere geheel zag. En dat was indrukwekkend. Hilarisch en schrijnend tegelijk. DSBthemovie is geslaagd als crowdsourcingproject en experiment, maar ook als film. Goed vermaak, met een boodschap. Wat wil je nog meer?

  12. Frank Bax says:

    Enige tijd geleden drongen er steeds meer geruchten tot mij door dat de opnames gingen starten van DSB The Movie. Buiten het feit dat ik wel bekend was met de ondergang van de DSB Bank (gelukkig niet financieel) was me er tot op dat moment nog niets van deze filmopname bij mij bekend. Een paar personen die ik regelmatig zie en spreek hadden het er steeds vaker over. Toen ik door Sandra werd gesommeerd om op een aantal scenes te stemmen ben ik het wat meer gaan volgen. Natuurlijk heb ik gehoor gegeven aan de uitnodiging van haar om bij de eerste publiekelijke voorstelling aanwezig te zijn. Nadat ik vanaf een verlaten parkeerterrein de ingang had gevonden wachtte er een warm onthaal met zoals het hoort in die kringen Champagne. Na de introductie van de film door een volgens mij enigszins zenuwachtige JW Alphenaar heb ik echt genoten van de getoonde beelden. In het begin was het even opletten geblazen door de verschillende personen die dezelfde karakters speelden. Met duidelijke uitleg erbij en een mooie montage van de beelden was het makkelijk over te schakelen tussen de scenes. Ik wil daarom alle deelnemers en eenieder die ik persoonlijk ken in het bijzonder harte feliciteren met het schitterende resultaat van dit project.
    Het is geweldig om te zien wat mensen kunnen presteren ondanks dat het hun professie vaak niet is, maar er wat voorover hebben om gezamenlijk iets moois te creëren zonder dat daar direct enigerlei vergoeding tegenover hoeft te staan. Temeer vind ik het speciaal dat totaal wildvreemden van elkaar in een zo korte tijd zo’n film kunnen verwezenlijken. Volgens mij duren voorbereidingen voor films normaal gezien al maanden zoniet jaren met gigabugetten. Chapeau voor u allen

  13. Ria Kerstens says:

    Een brainwave die binnen zeven maanden een boeiende film opleverde. Een film die vorm kreeg met behulp van de moderne communicatietechnieken en daarmee geschiedenis maakt en trend zet. Met belangeloze medewerking van alle betrokkenen. Bijzonder!

    Ik maakte voor de stadsglossy Frits de opnamen van de groep van CityTV mee. Het plezier en enthousiasme dat ik bij deze filmmakers ontmoette, zag ik ook in de scènes van de andere groepen terug. Alleen dat al maakt de film meer dan de moeite waard.

    Het project kreeg onder de bezielende leiding van Jan Willem Alphenaar vorm door een samenwerking die inspirerend is en leerzaam. Maar ook illustratief is voor de mogelijkheden die voor ons open liggen in de toekomst. Waar het focus door passie en gedrevenheid gevoed wordt en verbindt, ontstaan mooie dingen.

    O, en is het toeval dat Brabant/Eindhoven hier een grote rol in speelt of is dit een mooi voorbeeld van de Kracht van Brabant? Ik denk van wel. Ik ben onder de indruk van DSB The Movie. Het is de grote kracht van de eenvoud. En juist door het ontbreken van de perfectie, mag deze film Kunst (met een grote K) genoemd worden. BIS BIS BIS!

  14. Mark Dijkstra says:

    Vroeger zeiden ze bij de Olympische Spelen deelnemen is belangrijker dan winnen. En misschien is dat bij dit project ook wel het geval.
    Voor mij gold dat wel.
    Vrij laat raakte ik betrokken bij DSB The Movie en vond het gegeven fascinerend. Daarbij het hele begrip Crowdsourcing zei me absoluut niets.
    Het maakte me nieuwsgierig. De middag van de gratis workshop ontmoette ik Nancy Mateussen voor het eerst en ter plekke besloten we hier aan mee te doen.
    Vol enthousiasme zijn we er in gedoken.

    Ik stelde mezelf de vraag: is het mogelijk om via zo’n crowdscourcingsysteem een inhoudelijk en artistiek hoogstaande film te maken. En hoe overbrug je het gegeven dat een persoon in de film door meerderen gespeeld zou worden.
    Hoewel voor de hand liggend, heeft de editor er voor gekozen om voorafgaand aan elke scene een uitleggend tekstblok te plaatsen waardoor de toeschouwer precies in de goede stemming komt en het acceptabel wordt dat Dirk Scheringa alleen te herkennen is aan zijn stropdas. Dat werkte gedurende de hele film wel.

    Als ik het proces op een afstand beschouw zitten er een aantal momenten in waarbij het idee dat het netwerk kiest welke inhoud, vorm en richting de film krijgt, wordt losgelaten. De montage werd niet tussentijds aan het netwerk getoond of dat de juiste visie was en ik meende dat hetzelfde ook gebeurd was bij het tot stand komen van het script. Uiteindelijk hebben maar een paar schrijvers het script geschreven.

    Ik had wel eens van het begrip open source gehoord. Op een of andere manier vond ik dat dit concept veel verwantschap had met het crowdsourcing. Wat me ook weer aan het begrip crowd surfing doet denken, maar dat is toch echt iets anders. Maar om het principe van de open source volledig toe te passen op de crowdsourcing, ontstaat er in mijn hoofd een nieuw concept wat misschien wel veel meer toepasbaar is op het medium film.

    Nu mijn idee waarbij je het maken van een film volledig laat lopen via de procedures van het open source systeem. Een basis idee wordt aangeboden aan het netwerk en men mag er aan knutselen tot er een verbeterde vorm is ontstaan, maar er mag ook aan toegevoegd worden waarvan men vindt dat het noodzakelijk is.
    Uiteindelijk kunnen mensen zelf besluiten wanneer ze overstappen naar de volgende fase. Fase 1 het maken van het script, fase 2 het draaiboek, de vormgeving, de fotografie (styling) maken en uit eindelijk het opnemen van de scènes, daarna wordt al het losse materiaal weer aan het netwerk gegeven en kunnen de liefhebbers beginnen met het monteren.

    Nadeel van dit proces is en dat het nooit tot een einde hoeft te komen en dat er uiteindelijk ontelbare variaties ontstaan van dezelfde film. Maar door het inbouwen van een deadline zou de eindeloosheid nog wel op te lossen zijn.

    Ik ben er nog lang niet uit, ik vond het heel inspirerend en geweldig de drive te voelen waarmee iedereen belangeloos deelnam. Maar of het een manier is om een inhoudelijk en artistiek hoogstaande film te kunnen maken? Ik vraag me af of dat mogelijk is.

    Mark Dijkstra
    Bron Wikipedia:
    Crowdsourcing is een Engelstalig neologisme, gebruikt om een recente ontwikkeling aan te duiden, waarin organisaties (overheid, bedrijven, instituten) of personen gebruikmaken van een grote groep niet vooraf gespecificeerde individuen (professionals, vrijwilligers, geïnteresseerden) voor consultancy, innovatie, beleidsvorming en onderzoek.

    Open source beschrijft de praktijk die in productie en ontwikkeling vrije toegang geeft tot de bronmaterialen (de source) van het eindproduct.

    Het is een hele prestatie om een idee werkelijkheid te laten worden en dan achteraf de meest gewaagde conclusies weten te trekken. Daarvoor heb je eveneens een dosis lef en gezond verstand voor nodig. Voor beide aspecten overigens. Ik ga proberen een voorschot te nemen op het trekken van een voorzichtige conclusie en

  15. DSBTheMovie is een in alle opzichten uniek project. De film is met nul komma nul euro budget tot stand gekomen doordat er via crowdsourcing zo’n 400 (!) enthousiaste vrijwilligers bij elkaar zijn gebracht die stuk voor stuk hun steentje bij hebben gedragen aan de totstandkoming van de film. Tientallen acteurs, scriptschrijvers, regiseurs, cameramensen, mensen voor het geluid… mensen die met gesloten beurs de PR, het logo, de website etc. etc. hebben verzorgd. Via Twitter bij elkaar gebracht.

    De film gaat over de teloorgang van Dirk Scheringa’s DSB Bank. Ik heb van het begin tot het eind geboeid en met veel plezier gekeken. Ik was benieuwd of er – met zoveel verschillende acteurs die vaak dezelfde rol spelen – een rode draad in de film zou zitten. Ik kan niet anders zeggen dat ook dit goed gelukt is. Ondanks dat de film uit vele losse elementen is opgebouwd, is hij goed te volgen.

    Of je nu benieuwd bent naar ‘het’ verhaal achter de ondergang van de DSB Bank of je bent benieuwd naar het eindresultaat van een film die via crowdsourcing tot stand is gekomen: het bekijken van DSBTheMovie is de moeite waard.

    Een groot compliment aan Jan Willem Alphenaar, initiator van dit unieke project. Alsook voor de honderden vrijwilligers die aan dit project hebben bijgedragen. Zelf heb ik ons kantoor ter beschikking gesteld en mocht ik – geheel onvoorbereid – een rol(letje) als bankdirecteur voor mijn rekening nemen. Bijzonder dat ook ik aan dit project heb mogen bijdragen en ‘onderdeel’ van een film ben die hoe dan ook geschiedenis schrijft.

    De film is (welliswaar in 15 delen) online te bekijken via http://tinyurl.com/3xqbl8v (ED TV). Al is het natuurlijk leuker om ‘m in een bioscoop te bekijken, zoals bij Broet in Eindhoven. Meer info over data en plaatsen waar de film wordt vertoond vind je op http://www.dsbthemovie.nl

    Twitter: @vanderwaart

  16. Renske says:

    We hebben een meesterlijke avond gehad.
    Lekker felle discussies en goed gezelschap.
    De film is een mooi project geweest. De uitkomst interessant. Voor buitenstaanders is de verhaallijn onduidelijk. De sfeertekening door de ogen van de diverse partijen is wel leuk, en er zaten af en toe semi-professionele pareltjes in de scenes.

  17. Koen says:

    Na lang wachten eindelijk de complete film gezien in filmhuis BROET. Was natuurlijk benieuwd hoe de scenes aan elkaar waren geplakt. Immers, de acteurs en filmcrew kenden niet het complete script.

    Wat vond ik ervan?

    Naast het feit dat ik het heel leuk vond om aan dit uniek project mee te werken én dat de scene waarin ik speel ook in de film kwam, kon ik het verhaal prima volgen. Ik had natuurlijk wel de meeste losse scenes al eerder gezien. De 4 vrienden die ik had uitgenodigd begrepen het verhaal ook goed. De aankondigingen van locaties en personages tussen de scenes door waren daarbij een goed ‘hulpmiddel’ en naar mijn mening ook wel noodzaak.
    Kwaliteit van audio, video en acteren varieerde. Maar is ook niet vreemd met ZERO-budget. Budget of geen budget, mij lijkt het dat een regisseur een noodzaak is om iets dergelijks tot een hoger niveau te trekken.

    Ik heb genoten en ben er zeer trots op aan dit project deelgenomen te hebben. Iets wat Jan Willem Alphenaar ook zeker mag zijn!

  18. Michael van Helvoort says:

    Ik kan er veel over zeggen, maar doe het niet.
    Mijn laatste film die ik in de bioscoop bezocht had was Braveheart in 1996. Het is J.W. Alphenaar gelukt mij weer naar de bioscoop te krijgen… en het was elke seconde waard!

    Bekijk het, beleef het, ervaar het en begrijp het. Kunst is nou eenmaal Kunst.

  19. Wendy Kapteijns says:

    Ik ben een beetje 1.5 en sta af en toe nog steeds versteld van wat er online 2.0 allemaal kan. Petje af voor wat JW en consorten in zo’n korte tijd voor elkaar hebben gekregen. Een onderhoudende film met af en toe de nodige humor door de verschillende interpretaties en uitvoeringen. Maar vooral het begin van een nieuw tijdperk: op een andere manier informatie krijgen en verspreiden, samenwerken en produceren. Het enige wat ik zelf anders had gedaan was de aankondiging: ik vind het niet zozeer de mening van het volk maar meer een andere kijk op de zaak. En tot slot als vrouw van Dirk Scheringa nummer weet ik veel ook trots op mijn eigen man :-)

  20. Ik heb de film tot en met deel 14 gezien en kan haast niet wachten totdat ik ook het laatste deel gezien heb. Wat goed allemaal! Echt heel goed initiatief, moet zeker herhaald worden ;)